building-768815_640

מדריך תמ"א 38 לחיזוק מבנים

תמ"א 38 הינה תוכנית מתאר ארצית שנועדה לחיזוק מבנים ישנים או רעועים מפני רעידות אדמה בעיקר. התוכנית מיושמת בארץ מזה מספר שנים, והיא מאופיינת במתן זכויות בנייה נוספות לבניין קיים ופטורים שונים מהטל השבחה, מס שבח ואגרות בנייה שנהוגים במקרים של הרחבת בנייה או תוספת בנייה באופן רגיל. התוכנית מיועדת לחיזוק יסודות מבנים שניבנו לפני שנת 1972, כאשר עדיין לא היו תקנות המתייחסות לבנייה היכולה לעמוד בלחצים של רעידות אדמה. התוכנית כוללת עבודות פיתוח עבודות עפר ופיתוח ועבודות עפר ותשתיות על מנת לעמוד בתרחישי רעידות אדמה וזאת על פי תקן 413. הכדאיות של התוכנית  נובעת מן העובדה שחלק מזכויות הבנייה במבנה ישמשו את הקבלן לבניית דירות נוספות, ומכירתם לדיירים נוספים על אלה הקיימים כבר בבניין.

תוכנית שמיטיבה עם כולם

הרעיון העומד מאחורי התוכנית המאפשר לקבלן לבנות מספר יחידות דיור נוספות בתמורה לשיפוץ הבניין ולחיזוק יסודות הבניין על פי הסטנדרטיים הדרושים מאפשר לדיירי הבניין ליהנות מבניין מחודש ובטוח מפני רעידות אדמה, לשיפור והגדלת יחידות הדיור שלהם במידת האפשר, וכל זאת ללא עלויות מצידם, העיר זוכה במבנה מחוזק שאינו מהווה סכנה לציבור בעת רעידת אדמה, והקבלן נהנה מהכנסות ממכירת הדירות הנוספות שבנה ללא צורך ברכישת הקרקע, דבר המוזיל את עלויות הבנייה בהרבה.

זכויות הבנייה ניתנות על מנת להוסיף דירות על גג במבנה ובקומה המפולשת (קומת העמודים על הקרקע), וניתן להוסיף ליחידות הדיור הקיימות בבניין עד 25 מ"ר הכוללים ממד, מרפסת שמש וכיוצא באלה.

מטרות התוכנית

התוכנית היא כאמור תוכנית ארצית שנועדה להגן על אנשים המתגוררים בבניינים ישנים שנבנו לפני הרבה שנים ללא תקנות  מפני רעידות אדמה. רעידות האדמה שפקדו את הארץ בעשר השנים האחרונות העלו את הצורך לחיזוק מבנים ישנים כדי להיות מוכנים לתרחיש של רעידת אדמה גדולה יותר, שכל המומחים לגיאולוגיה צופים כי תגיע בשלב כל שהוא לאזורנו. התוכנית החלה ביישומה בשנת 2005, והיא מיושמת בהצלחה רבה בערים גדולות ובינוניות שיש בהן ביקוש לדירות במרכזי הערים שנבנו לפני הרבה שנים.

יתרונות התוכנית

כפי שנאמר, לתוכנית יתרונות מעשיים מאד אטרקטיביים לכל הנוגעים בדבר:

  • חיזוק המבנה על פי התקנות החדשות מפני רעידות אדמה
  • שיפוץ המבנה והגדלת יחידות הדיור הקיימות ללא תשלום הדיירים.
  • תוספת דירות שהקבלן המבצע יכול למכור ברווח
  • מבנה מחוזק מפני רעידות אדמה שאינו מהווה סיכון לציבור

יישום התוכנית בפועל

כדי להתחיל עם הפרוייקט יש צורך בהסכמת כל דיירי הבניין לביצוע העבודות במקום. לאחר ההסכמה והפנייה לרשויות, יש לבדוק את הבניין על ידי מהנדס כדי להחליט על אופי השיפוצים ועבודות עפר ופיתוח שנחוצות. עבודות עפר ותשתית אלו מתבצעות על ידי קבלני עבודות עפר ותשתיות שברשותם כלי עבודה מיוחדים לעבודות אלה כגון מחפרונים, בולדוזרים וכיוצא באלה. לאחר עבודות עפר ופיתוח אלה מתחילים בשיפוץ המבנה עצמו ובבניית הדירות החדשות בראש המבנה. בסיום העבודות מגיע מהנדס, שוב, כדי לבדוק שהבנייה נעשתה על פי כל התקנות הנדרשות לתוכנית, וכדי לקבוע שהבית עומד בפני רעידות אדמה.

Facebook
Twitter
Pinterest

מעוניינים בנכס? יש לכם שאלה?

חייגו עכשיו: 052-878-2777
יש לכם שאלה? דברו איתי עכשיו
Scan the code
דילוג לתוכן